Ο όρος σχεδόν φαντάζει αντιφατικός αλλά υπάρχει λογική εξήγηση για το θέμα και σχετίζεται για ακόμη μια φορά με την κάλπικη παράδοση του Χριστιανισμού.
Αντιθέτως με τον Χριστιανισμό, στην αρχαία Αίγυπτο το σέξ θεωρείτο μια απο τις μεγαλύτερες απολαύσεις της ζωής. Συνήθως τα κορίτσια πριν απο τον γάμο έπρεπε να έχουν σεξουαλική επαφή για να έρθουν σε ‘πνευματική επικοινωνία’ με την θεότητα Χαθόρ που ήταν η θεότητα της αγάπης, της μουσικής και της ομορφιάς (Redford, 2010). Πολλά κορίτσια έμπαιναν σε καραβάνια μουσικών και χορευτών, και αν κατάφερναν να μείνουν έγκυες τότε θεωρείτο ευλογία απο την θεότητα. Επέστρεφαν σπίτι λοιπόν και θεωρούνταν ευλογημένες γιατί έφερναν τιμή στην οικογένεια μέσω της αναπαραγωγής (Robins, 1993). Αξιοσημείωτο είναι ότι τα αγόρια είχαν την τελετουργία της περιτομής (αργότερα το τράμπαραν οι Εβραίοι). Και οι δύο τελετουργίες άρχιζαν όταν το σώμα του Αιγύπτιου/ας έδειχνε σημεία εφηβείας.
Οι πόρνες στην αρχαία Αίγυπτο ήταν βασικά οι κοπέλες που έμεναν στα καραβάνια μετά την εφηβεία και δεν κατάφερναν να μείνουν έγκυες επειδή είχαν κάποιο βιολογικό πρόβλημα (που φυσικά δεν είχαν ιδέα τότε τι ήταν ‘βιολογικό’ ή όχι). Θεωρούνταν σχεδόν ‘ιέρειες’ γιατί έμεναν στην ‘υπηρεσία’ της θεότητας (Brown, 2010).
(Στην αρχαία Αίγυπτο ο οργασμός πιστευόταν να είναι η ευλογία της θεότητας Χαθόρ που θα έφερνε παιδί. Οι γυναίκες που δεν τεκνοποιούσαν και είχαν συνεχώς σέξ πιστευόταν ότι είχαν πιο ‘βαθιά’ επικοινωνία με την θεότητα).
Έτσι λοιπόν οι κοπέλες αυτές ήταν ιέρειες-δούλες της θεότητας Χαθόρ (‘hmt-ntr’ -’female Servant of the God’) (Brown, 2010, p.86). Η αρχαία Ελλάδα (μέσω Αφροδίτης (Eldered, 1997, p.125)) και πιο μετά το Βυζάντιο δανείστηκαν την αιγυπτιακή παράδοση. Ιδίως στην περίπτωση του Χριστιανισμού είναι τραγελαφικό γιατί μέσα απο το άλλα που έκλεψε απο την αρχαία Άιγυπτο (αμνός του θεού, 12 μαθητές, θεία κοινωνία, βάφτιση, ιστορία της γέννησης κλπ) προσπάθησε να ταυτοποιήσει τον οργασμό σαν επικοινωνία με τον θεό ενώ ταυτόχρονα η πράξη του σέξ (ιδίως πριν το γάμο και ιδίως σε περίπτωση πορνείας) καταδικαζόταν με θάνατο.
- Παπασπύρου Κυριάκος
Βιβλιογραφία:
Robins, G (1993) Women in Ancient Egypt
Redford, D (2003) Oxford Guide to Egyptian Mythology
Brown, C (2010) Dancing for Hathor
Eldered, R. W (1997) Isis in the Ancient World